Πολλές φορές οι γονείς ακούνε για τη σημασία του παιχνιδιού στην προσχολική ηλικία, τους είναι όμως δύσκολο να αντιληφθούν πώς το παιχνίδι με κούκλες ή με αυτοκινητάκια και τουβλάκια μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί στα γνωστικά αντικείμενα ή στην σχολική του επίδοση. Είναι άραγε αλήθεια τόσο σημαντικό το παιχνίδι τελικά;
Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν μέσω της φαντασίας και της πράξης. Τα παιδιά χρησιμοποιούν αυτά τα αντικείμενα αναπαριστώντας ότι είναι κάτι άλλο και δίνοντάς τους συνήθως διαφορετική ενέργεια και κίνηση. Αυτό το παιχνίδι αναπαράστασης μπορεί να φαίνεται απλό, αλλά δεν είναι… Η διαδικασία του να παίξει ένα παιδί παιχνίδια ρόλων και αναπαράστασης απαιτεί ικανότητες πολύ σημαντικές στην γνωστική και γενικότερη ανάπτυξή τους.
Εξίσου σημαντικό είναι ότι τα παιδιά, μέσα από το παιχνίδια, αποκτούν και διατηρούν φίλους και μαθαίνουν πώς να ανήκουν σε μια ομάδα και να συμμετέχουν σε αυτή, καθώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, διαπραγματεύονται ρόλους, μοιράζονται και τηρούν κανόνες.
Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι ρόλων και το παιχνίδι γενικότερα αναπτύσσουν τη λεπτή και αδρή κινητικότητα, καθώς και την αίσθηση του σώματος τους απέναντι στους άλλους και στον χώρο. Το να ντύσει ένα κοριτσάκι μια κούκλα για παράδειγμα, βοηθάει την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας, ενώ το να προσποιηθεί ότι παίζει κουτσό και σχοινάκι βοηθάει στην ανάπτυξη της αδρής κινητικότητας. Η χρήση του σώματός τους από τα παιδιά για τον οποιοδήποτε λόγο μέσα στο παιχνίδι τα βοηθάει, ώστε σταδιακά να νιώσουν περισσότερη αυτοπεποίθηση, ασφάλεια και σιγουριά με αυτό.
Είτε παίζει με αυτοκινητάκια και τουβλάκια, είτε παίζει με ζωάκια ή κούκλες το παιδί αναπτύσσει το λεξιλόγιό του χωρίς να το αντιλαμβάνεται καθώς το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται στο ίδιο το παιχνίδι και στη χαρά που του προσφέρει εκείνη τη στιγμή. Προκειμένου όμως αυτό το παιχνίδι να έχει αξία για το παιδί θα χρησιμοποιήσει φράσεις και λέξεις που δεν θα χρησιμοποιούσε πιθανόν, κάτω από άλλες συνθήκες.
Τέλος, το παιχνίδι εκπληρώνει πολλές ανάγκες, συμπεριλαμβανομένης της αίσθησης της ολοκλήρωσης καθώς και της ανάγκης για αυτοεκτίμηση. Βοηθά στην ανάπτυξη μιας ισχυρής αίσθησης εαυτού και παρέχει συναισθηματική ικανοποίηση. Μάλιστα, μέσα από τη μίμηση και τα παιχνίδια ρόλων, τα παιδιά μαθαίνουν τους κατάλληλους τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων τους, όπως ο θυμός, ο φόβος, η απογοήτευση, το στρες και ανακαλύπτουν τους τρόπους αντιμετώπισης αυτών των συναισθημάτων.
Είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του γονιού στο παιχνίδι. Το παιδί θέλει και χρειάζεται έναν σύντροφο στο παιχνίδι του και οι γονείς είναι σημαντικό να γονατίσουν και να παίξουν με τα παιδιά τους χωρίς να προσπαθούν να εξαγοράσουν την ησυχία τους με το να τους προσφέρουν όλο και περισσότερα παιχνίδια. Ούτε χρειάζεται να επαινεί συνέχεια το παιδί στο παιχνίδι, γιατί με αυτό τον τρόπο καλλιεργεί στο παιδί του εξάρτηση και το παιδί παίζει μόνο για τον έπαινο χωρίς να απολαμβάνει τη διαδικασία του παιχνιδιού. Τέλος, ο γονιός οργανώνει, μεσολαβεί, συμμετέχει, αναπτύσσει και παρατηρεί το παιχνίδι του παιδιού απολαμβάνοντας την όλη διαδικασία μαζί με το παιδί του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου